Perkembangan Kehamilan : 5 Months :)

Alhamdulillah…

Bayi

* Janin menjadi lebih aktif, berpusing dari sisi ke sisi
dan kadangkalanya kepalanya ke atas badan.
* Janin akan tidur dan terjaga dalam selang masa tertentu.
* Kukunya telah turut tumbuh, begitu juga dengan
rambut dan keningnya.
* Dalam bulan ini, anda boleh mula melihat jantina bayi
melalui ultrasound kehamilan.
* Janin membesar dengan cepat dan diakhir bulan
kelima, panjangnya menjadi 8 hingga 12 inci dan
berat menghampiri 1 paun.

Ibu

* Peranakan anda telah berkembang sehingga
ketinggian pusat.
* Jantung anda berdenyut lebih laju.
* Tidur secukupnya pada waktu malam.
* Jangan terlalu memaksa diri bekerja kuat, rehat jika
anda kepenatan.
* Jika anda tidak mengambil kalsium secukupnya, anda
mungkin akan mengalami kekejangan kaki.
* Yang menyeronokkan semasa ini, anda telah mula
merasa pergerakan bayi di dalam perut bermula
dengan rasa ibarat ada rerama sedang terbang di
dalam perut anda. Gerakan ini akan semakin ketara
apabila bayi semakin membesar.

Advertisements

Seminggu percutian..

haha, tajuk cm best..tp mmg best pun buat aku dan suami..peduli hape krg kata best ke tak??yg alaminya ktrg..hehe…i like!!!

tp tkder pn seminggu cukup..tak memadai woo cuti ni..balik selayang selasa(18/3)…tp da nk kena lik jb 22/3..benci tul…tk puas bercuti..pdhl duk umah je..abis hebat pun, g tgk anak2 sedara yg bertimbun2..adoi, pening pale..hehe..dis coming eid fitr, ada tmbhn lagik 2..pening pale tok bah ngn tokma layan cucu..

arap2 tokma ngn tokbah bertambah sihat la…skang nmpknya kesihatan tidak mengizinkan mereka utk bergerak aktif…sian my parents..krg sian tak??tkpe la..janji kami anak2 sedar tanggungjawab kami untuk berbakti pada ibu bapa kami..

lau buhsan sgt duk umah, n tokma nmpk cm sihat skit, tinggalkan tokma ngn tokbah jap..g kluar bli brg jap..mana tau drg ade nk mkn pape..nk berbelanja gegila pun, aku tk dpt duit gaji lagik..takkan nk mngharapkan duit idzwan ahmad je kot..malu r,, ni umah mak aku..hehe..kinut go nie..haha, tp sib baik laki aku tk berkira..ktrg amalkan konsep sama rata..ktrg je phm ape ktrg wat ngn monthly account ktrg..kna mange tul2..lagik2 nk ade baby n ‘baby’ nie..hehe..

Alhamdulillah..

da 4 bulan membawa bb dalam perut…so far, bak kata doc..bb sihat dan membesar dengan sepatutnya..hehee..doc tnya aku, msti ar aku tak tau nk ckp pe..cma nmpk la bb da bertukar saiz..tp bb aku malas ke ape ek??aku pn tak tau..tak gerak pun..doc tekan2 gna alat ultrasound tuh…br nmpk gerak..nmpknya, abi ade 2 org pemalas ar dalam umah ni nnti..ibu n bb..yg pasti, jntina tk nmpk lagik..yg ni ikut abi die, pemalu..lau ikut ibu..promote selagi masih laku…hahhah..tagline sejak zaman persekolahan lagik..tp masih ikut norma2 islamik yg tegar k..dun wuri, b epy..

syukur sgt2, wan treat aku leklok..sama cm blum kawen dlu2..cm da lama sgt kawen..padahal lau ikut perkembangan bayi, jalan pn lum boleh lagik…haha..tp da lama gk la..16 Mac 2009 ni genap 7 bulan ktrg di ijabkabulkan..hhehe..hanimun lagik ar kiranya ni..sejak peknen ni..selera mkn pn krg,berat trun, bangga seh, bkn sng cik ros nk turun berat badan..tp turun tk kna masa lak..adoi..doc pksa mkn..br je nk bergaya berbaju kebaya merah yg sempat di pki seklai shja..pastu, ketat yg amat..cpt tul mmbesar badan ni..iskh..iskh..wan geleng kepala je..alahai, nk demand2, mmg dr sejak azali, size ku mmg begini..sape knal aku, tau la saiz aku..

wan sabar layan, ble tnya, jwb die, da biasa gini..awk mmg spesis gni..so takder ar mslh..lain ar dlu aku kebal..ttba jadik lembik lemah gemalai, pelik gk ar..melainkan, depan pak n mak mertua, aku la pling sopan..dlm sopan tu, lau tak berminat, aku jwb je la tk berminat..sori la yek..mls nk layan..huuhu..tp tkder ar krg ajar…mak ayah aku pn duk pesan..drg takut aku jadik laser printer..hehe..efek nama drg la tuh, abang2 aku pn slalo ingtkan mak aku suh pesan kat aku, pndi2 bwk diri tmpt org..jgn jahat n dera idzwan..mna der dera woo, wan da gemuk woo..hahaha

lagik 5 bln lau di berikan rezeki, bergelarlah kami ibu dan abi kepada cahayamata sulung kami…doakan la utk kesejahteraan kami..Ameen…cukupla sekadar ini..wah wah..t pnjg2, tk larat lak kwn2 yg sntsa mengunjungi blog aku ni nk mmbaca..

Perkembangan Kehamilan

Bulan keempat

Bayi

* Janin akan bergerak, menendang dan menelan.
* Kulit bayi berwarna merah jambu dan lutsinar.
* Bayi anda juga sudah pandai menghisap jarinya.
* Talipusat bayi akan terus membawa khasiat dari ibu ke bayi – termasuk alkohol, nikotin dan lain-lain
dadah/ubat (drugs).
* Matanya sudah menghadap ke hadapan.
* Ia juga sudah boleh mendengar suara anda, jadi selalulah ucapkan kata-kata yang baik terhadap bayi
disamping memperdengarkan bacaan al-Quran.
* Diakhir bulan keempat, janin berukuran 6 hingga 7 inci dan mempunyai berat 5 aun.

Ibu

* Anda telahpun memasuki fasa bulan madu, trimester kedua.
* Tiada lagi mabuk hamil, selera makan anda juga bertambah baik dan anda juga akan rasa lebih
bertenaga.(TAPI aku ttp ader, erm…)
* Punggung dan buah dada anda juga akan turut membesar.(nyum..nyum..)
* Anda juga mungkin terpaksa menukar saiz coli anda.
* Ada juga ibu yang mengalami sedikit pendarahan pada hidung dan gusi.
* Berat anda mungkin bertambah 0.5kg seminggu.(tidak juga, cmna nk naik, asik muntah je)